Se möjligheter, inte hinder med distansundervisning
Publicerat: maj 22, 2023 Sparat under: Diagnos, Lindha Holmqvist, studier, utbildning Lämna en kommentar
Jag blir så ledsen när jag läser att elever inte beviljas distansundervisning på grund av att det inte går att kvalitetssäkra undervisningen. Ändå står det att läsa på Skolverkets hemsida om att distansundervisning kan beviljas i särskilda fall.
Huvudmannen ska få ett godkännande av Skolverket och undervisningen ska bedrivas med god kvalitet. Men hur ska det mätas? Hur ska kvalitet kunna bevisas?
Det borde ju gå att utveckla ett system för att säkra kvalitet. Det finns många elever som skulle må bra av att få sin undervisning på andra sätt. En del elever med till exempel npf eller psykisk ohälsa riskerar att bli hemmasittare för att de inte klarar av skolmiljön. Om de kunde få sin undervisning på distans istället så hade deras situation förbättrats avsevärt. Det kan väl exempelvis finnas särskilda lärartjänster för ändamålet och tillsätta en arbetsgrupp som arbetar med att styra upp hur det ska genomföras.
Se möjligheter, inte hinder.
Trots en ändring i skollagen som kom till 2021 om att kunna ansöka om att bedriva undervisning på distans har inga skolor fått godkänt. 102 skolor har skickat in ansökan hittills.
Skolan ska vara till för alla och alla ska ha rätt till bra undervisning. Men när ska skolan bli till för alla elever på riktigt? När ska vi sluta stoppa in alla i ett fack? När ska samhället anpassas efter individerna istället för tvärtom?
Här har ni en länk om ni är intresserade av att veta mer om distansundervisning.
/Lindha Holmqvist
Du måste vara inloggad för att kunna skicka en kommentar.